Түүхэн дэх ”адуун талбай” өнөөдрийн олон улсын боомт болжээ

Манай сурвалжлагын баг 16-ны өдөр уртын дууны өлгий, монгол бөхийн дагшин орон Өвөр Монголын Зүүн Үзэмчин хошууны Зүүн Хатавч боомтод хүрлээ.
Зүүн Хатавчинд тэнгэр бүрхэж хүйтний эрч чангарч байгаа ч боомтын хөл хөдөлгөөн их. Зүүн Хатавч боомт нь Хятад, Монголын хилийн 1046 шугам дээр оршдог бөгөөд түүхэнд "адуун талбай" гэж нэрлэгддэг байжээ. Энэ боомт нь Хятад, Монголын хил орчмын ард түмний худалдааны чухал зангилааны зам бөгөөд Монгол, Орос хоёр орны хувьд хамгийн таатай боомтын нэг юм. Бээжин, Тяньжин зэрэг хотын Орос, Монголын хамгийн тохиромжтой, чухал суваг байж, мөн Оросын Чита, Хятадын Жинжоу боомтыг холбосон Ази Европын эх газрын гурав дахь том  "гүүрэн гарц" юм.
 
 
 
Зүүн Хатавч боомтыг 1992 онд Хятадын Төрийн зөвлөлөөс үндэсний нэгдүгээр зэрэглэлийн улирлын чанартай боомтоор батлагдаж, 2008 онд албан ёсоор олон улсын жилийн турш нээлттэй боомт болсон.
 
 
Зүүн Хатавч боомт хөгжлийн таван том давуу талтай. Нэг нь стратегийн давуу талтай. Зүүн хатавч боомт нь “Бүс ба зам” санаачилгын Хятад-Монгол-Оросын эдийн засгийн коридорын чухал зангилаа бөгөөд тус улсыг хойд зүгт нээх чухал гүүр болж байгаа нь  “Бүс ба зам”-ын хэрэгжилттэй маш нийцэж байгаа юм. Хоёр дахь нь байршлын давуу тал юм. Зүүн Хатавч боомт нь зүүн ба барууныг холбосон, хойд урд дамжин өнгөрдөг газар зүйн давуу талтай бөгөөд дотооддоо Өвөр Монголын төв болон зүүн хэсэгт, өмнө зүгт зүүн хойд болон хойд тал руу үргэлжилдэг. Гурав дахь нь зам сувгийн давуу тал юм. Зүүн Хатавч боомт нь Хэву, Папуа Шинэ Гвиней зэрэг чухал төмөр замын шугамаар дамжин Жинжоу боомт, Далянь боомт, Тяньжин боомт, Инкоу боомт, Саофэйдчянь боомт болон бусад томоохон боомтуудад хүрч, Бохай далайн боомттой холбодог давуу талтай. Дөрөв дэх нь тээвэрлэлтийн зайны давуу тал юм. Зүүн Хатавч боомтоос Жинжоү боомт хүртэлх зай нь 857 километр бөгөөд энэ нь Эрэнхот боомтоос Тяньжин боомт хүртэл 164 километр, Манжуур боомтоос Инькоу боомт хүртэл 795 километр, Далянь боомт хүртэл 1013 километр зайтай юм.
 
     
 
Зүүн Хатавч боомтын импортын бараанд түүхий нефть, нүүрс, төмрийн нунтаг, хайлуур жонш болон бусад задгай бараа голчлон орж байгаа бол экспортод гаргаж буй бараа бүтээгдэхүүнд өдөр тутмын хэрэгцээ, хүнсний бус бүтээгдэхүүн, машин тоног төхөөрөмж, барилгын материал голлон орж байна.  

Энэ Боомт ашиглалтад орсноос хойш нийт 14 сая тонн импорт, экспортын бараа бүтээгдэхүүн импортолж, экспортолж, 1.3 сая хүн орж гарч, 820 мянган тээврийн хэрэгсэл нэвтэрч, гарсан байна.

2023 онд импорт, экспортын нийт хэмжээ 2.3 сая тонн болж, ачааны хэмжээ түүхэн дээд хэмжээнд хүрч, түүхэн дэх хамгийн өндөр түвшинд хүрчээ.

 

“Бүс ба зам” санаачилгын хэрэгжилтийг тууштай хэрэгжүүлэх стратеги болон Өвөр Монголын хойд зүгт нээн хөгжүүлэх стратегийг хэрэгжүүлэх түүхэн боломжод тулгуурлан Зүүн Хатавч боомтыг Хятад, Монгол, Оросын олон улсын эдийн засгийн коридорын стратегийн чухал зангилаа болгохын төлөө бүх хүчээ дайчилан ажиллаж байна.

 

Зохиогч: Ш.ЦОГЗОЛМАА, Б.СУРНАА
Найруулагч: Ш.ЦОГЗОЛМАА
Эх сурвалж: СМТ
скачать dle 12.0

Add comment

Add comment

reload, if the code cannot be seen
  • Шинэ мэдээ
  • Их уншсан